Hij was te zien bij
“Ali B op volle toeren”, werkte samen met “The Outlawz” (de vrienden van Tupac)
en staat aan het hoofd van platenlabel “NAMEK”. Nino Jack London is een rapper
met vele ambities. Maar hij wil dan ook méér zijn dan ‘een rapper’.
Bekende Nederlander
“Toen ik begon met rappen, heb ik mezelf een aantal
doelen gesteld: Ik wilde een goede artiest worden, in mijn eigen ogen, maar ook
in de ogen van anderen. Ik wilde een eigen plaat uitbrengen en nationale erkenning
krijgen.”
“Inmiddels heb ik twee albums en zes mixtapes op mijn
naam staan, ben ik te gast geweest bij Ali B op Volle Toeren, Carlo & Irene
en Koffietijd. Eigenlijk heb ik bereikt wat ik wilde bereiken. Maar dat
betekent niet dat ik gestopt ben met dromen. Ik wil méér zijn dan een rapper;
niet alleen maar herkend worden door rappers; ik wil een BN’er worden. Zoals
Ali B. Zoals Lange Frans. Ik wil samenwerken met andere bekende Nederlanders,
zoals Jeroen van de Boom en Marco Borsato. Maar dat zou ik wel anders aanpakken
dan eerdergenoemde rappers. Ik wil niet maken wat de massa wil horen. Ik wil
maken wat ik zelf wil maken. Ik wil écht blijven.”
The Voice
“In mijn denkwijze ben ik altijd een voorloper geweest.
Kijk bijvoorbeeld naar de discussie rondom Zwarte Piet. In 2011 bracht ik de
track ‘December’ uit. Dat heeft destijds voor een heleboel ophef gezorgd.
Mensen begrepen het niet. En nu, twee jaar later, zijn de punten die ik in dat
nummer maakte het middelpunt van de discussie. Tegenwoordig ben ik dan ook wat
meer afwachtend in het delen van mijn mening. Ik vraag me altijd af of mensen
er wel klaar voor zijn. Ik wacht het juiste moment af.”
Nino blijft zichzelf. De persoon die tegenover mij zit is
dezelfde persoon die ik ken van het internet en de televisie. Open maar
kritisch. Vriendelijk maar scherp. Eigenzinnig maar gedreven.
Visie
“De top 40 zou gevormd moeten worden door de beste
artiesten. Op dit moment wordt die namelijk gevormd door de meest commerciële
artiesten. De artiesten die er het meeste geld in pompen. Ik ben geen
voorstander van dat financiële gehype. Rappers hebben het veel moeilijker dan
volkszangers, zoals “De Toppers”. Dat komt onder andere door de beperkte
financiële middelen binnen de scene. Het heeft een andere maatschappelijke
status. Het is ‘minder’. Zo van: ‘Luister JIJ naar rap?!’”
“De media moet ook fan van je zijn. Kijk naar Kraantje
Pappie: Giel Beelen heeft hem altijd een toffe rapper gevonden. Daardoor kreeg
hij zijn eigen rapcollum bij “Rap & Roer” en zó is het balletje voor hem
gaan rollen.”
“De muziekindustrie heeft sowieso altijd te maken gehad
met ‘white dudes’; mannen met veel invloed binnen de scene. De één wil
rechtvaardigheid, de ander wil macht. White dudes blokkeren de weg voor
baanbrekers zoals ik. Hoe ’n grotere bedreiging je word voor de maatschappij,
hoe meer ze op je gaan drukken. Denk aan Tupac, die werd aangeklaagd voor
verkrachting, en Michael Jackson, die werd weggezet als pedofiel.”
The Outlawz
“Tupac is één van mijn grootste voorbeelden. Hij was één
van de eerste rappers waar ik naar luisterde en hij heeft mij ook geïnspireerd
om zelf te gaan rappen. Voor mij was samenwerken met The Outlawz (de vrienden
van Tupac) dan ook een droom die uitkwam. Dat is ook heel tof gelopen. In 2010
traden ze op in Groningen. Ik was daarbij en zei tegen de organisator dat ik
graag een keer met ze wilde samenwerken. Vervolgens kreeg ik een telefoontje en
hebben we afgesproken dat ze de volgende dag langs zouden komen bij mij in de
studio.”
“In eerste instantie wilden ze een commerciële track
maken. Ze dachten: ‘We werken samen met een bekende artiest uit Nederland. Dat
is een goede manier om bekend te worden in Nederland’, maar toen ze ‘Letter 2
Pac’ hoorden, waren ze meteen enthousiast. ‘Die dikke’ stond op, liep tien
rondjes door de kamer en vroeg toen: ‘Kunnen we opnemen?’ Ik was nogal
verbaasd, omdat hij nog helemaal niet geschreven had, dus ik vroeg: ‘Moet je
niet schrijven?’ Hij zei: ‘I’m done’, ging voor de mic staan en heeft die tekst
er in één keer uitgegooid”.
NAMEK
Op dit moment richt Nino zich fulltime op zijn
solocarrière en het aansturen van platenlabel NAMEK, dat hij oprichtte als
platform voor nieuw talent.
“Ik teken geen artiesten die het al gemaakt hebben. Ik
teken artiesten die het gaan worden. Ik ben de kweekvijver voor deze artiesten.
De artiest moet gezien gaan worden als een gevestigde artiest. Naar buiten toe
geeft het een goed en positief beeld van de artiest als hij met mij samenwerkt.
Mensen gaan hem zien als een echte artiest. Dat is mijn verlangen met NAMEK. Als
rapper heb ik bereikt wat ik wilde bereiken. Nu wil ik andere artiesten helpen
te komen waar ik ben.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten